top of page

Smykker

Remendelbeslag fra Vikingtid

Bilde10.jpg
00:00 / 00:58

“Mens jeg ventet på at sønnene mine skulle bygde ferdig graven min, så jeg dem bli som mektige Tor. For de bygge haugen så høy at bare Tors magiske belte kunne ha gitt dem slik styrke”

 

Denne lille, men slående, gjenstanden i gull dekorerte en gang tuppen av et lærbelte. Kanskje var det en del av et rideutstyr, en rustning eller et sverdbelte? 

 

Bildespråket er et mystisk vitnesbyrd om 900-tallets håndverksmestere. 

 

Er det ørner som stirrer tilbake på oss, eller kanskje geiter? Eller er det skapninger fra en magisk verden? Hvordan påvirket disse bildene de som så dem for tusen år siden? 

 

Å jakte på svar om en gjenstands opprinnelse, krever å nøste opp tankene til de som laget og bar den. Linje for linje kan vi trekke tidens tåke tilbake. Hva ser du i de virvlende formene?

Spore fra Vikingtid

Bilde10.jpg
00:00 / 01:08

“Mine egne ga meg disse, så jeg kan ri som Odin. Se dens gripende former, der dyr og menneske er ett. Føttene mine viser veien hvor hovene skal gå. Dit og tilbake igjen.”

Denne vakre sporen, brukt til å styre hesten, ble oppdaget ved en tilfeldighet under pløying i 1887. Ved siden av den ble det funnet et tilhørende rembeslag. 

De ble laget av en dyktig skandinavisk gullsmed en gang i andre halvdel av 900-tallet. Begge er dekorert i Borre-stilen.

Visste du at variasjoner i kunststiler hjelper arkeologer med å identifisere og datere tingene de finner? Borre-stilen for eksempel, antas å ha vært viktig mellom år 850 og 950 . Et ganske presist tidsvindu. 

Kunststiler kan til og med hjelpe oss å forstå og avsløre dynamikken i handelsnettverk og utveksling av ideer i vikingtiden. Følg inspirasjonskildene deres, og du vil forstå menneskene.

Sverd fra vikingtid; Langeid

Bilde11.jpg
00:00 / 01:10

“Xristus, hersker, gjeter, evige oppstigende sol. Vis nåde til meg, så skal jeg ta din hånd med min ene, og tilby deg mitt sverd med den andre. Her ligger jeg og venter på ditt komme, for så å stige opp igjen.”

Langeidsverdet er kanskje det mest kjente sverdet fra Norge. Det sier mye, siden nesten 3000 sverd fra vikingtiden er funnet i Norge! 

 

Sverdet ble funnet i en grav fra 1000-tallet, og den er så nær et magisk sverd du noen gang vil komme. Den er et produkt av ekte mesterhåndverker. Dette sverdet ville ha bitt dypt i hva det enn satte sine tenner i. 

 

På hjaltet fremstår det store mysteriet. Tang og knapp er dekket av merkelige symboler og markeringer som ennå ikke er tydet. Kanskje er det en kombinasjon av gresk og latin, samt andre symboler.

 

Noen symboler virker å være kristne, andre ligger utenfor vår forståelsesverden. Hvilke visjoner får du når du ser på dette sverdet og symbolene det bærer?

Spenne Fra Vikingtid

Bilde12.jpg
00:00 / 01:08

“I min ungdom sang de om gamle dager, da guder gikk blant mennesker, og Gunnars toner druknet i et hav av slanger. Tilbake til de dager skal jeg bukte meg, her ved slutten av alt.”

I denne brosjen er det så mye som skjer at det kan være forvirrende å se på den. Likevel kan du, når du stopper opp et øyeblikk, se slanke skapninger som krysser hverandre i det som nesten virker som en dans. 

Kunststilen kan sammenlignes med Jelling-stilen, en vikingstil datert til ca. år 900-975. Imidlertid bærer den også i seg elementer fra andre stilarter hvor sammenfiltring er et viktig tema. Igjen blir man lamslått av tanken på hva det hele symboliserer. Hvilke eldgamle historier går vi glipp av her? 

Kanskje hjalp denne brosjen noen til å identifisere seg med en viss fortelling, kanskje til og med til å bli en del av den! Eller bærer den i seg kraften til de skapningene den viser? Se på formene og forestill deg en verden av myter og undring.

Armring fra vikingtid

Bilde13.jpg
00:00 / 01:10

“Mot belønning tjente jeg min herre. Mest verdifull var denne armringen, som binder meg til fyrsten inn i det hinsides. Dypt i jorden gjemte jeg den, dit også jeg skal vende tilbake.”

Denne imponerende armringen er laget av rent gull og tilhører ikke en grav, men den største vikingskatten som noen gang er oppdaget. Alle funnene i Hoen-skatten utgjør til sammen 2,5 kg gull! Enda mer slående er det at gjenstandene i skatten kommer fra hele verden, til og med fra så langt vekk som det moderne Istanbul. 

 

Ikke alt som glitrer er gull, og slike skatter kan skjule mørke historier. Hvorfor ble den gjemt, og hvorfor kom ingen for å hente den? Kanskje plyndring, eller panikk, eller er den bare en liten ting gjemt unna i usikre tider.

 

Det ser ut til at vi har en begravelse uten lik, en forbrytelse uten et vitne. Likevel ville ingen kaste bort en slik skatt i hast eller forgjeves. Hva tror du skjedde for mange lange år siden?

Trefliket Spenne fra Vikingtid   

Bilde14.jpg
00:00 / 01:12

“Mens jeg levde tok jeg denne på min reise til frankernes land. De mektige herrer stod støtt, og jeg vil for alltid stå som dem. Fra deres lemmer bygde vi vårt eget rike.”

Slike, såkalte treflikspenner, var populære i vikingtiden. De var inspirert av dekorerte og forgylte smykker skandinavene møtte på Frankerriket (omtrent det moderne Frankrike og deler av Tyskland). 

Denne brosjen fra Hoen-skatten fra ca. år 875 og 900. er et gjenbrukt sverdbeslag. Den ble omgjort til et eksotisk smykke og et synlig vitnesbyrd på bærerens suksess. Den kan til og med ha båret i seg et ekko av det mektige riket den kom fra. 

Ved å ta opp i seg, etterligne eller blande de kulturelle uttrykkene skandinaver møtte, ble deres egne forestillinger rundt status, religion og livsutfoldelse gradvis forandret.

 

Vikingtiden er i sin kjerne en tid med forandring, og ingenting gjenspeiler forandring mer en tingene vi bærer for å uttrykke hvem vi er.

Gå til:
Bilde0.jpg
Bilde2.jpg
Bilde4_edited.jpg
Bilde10_edited.jpg
bottom of page